attraktor

Írtunk már a Drexel University holttér nélküli tükréről, ami nem torzított, bár kicsinyített, tehát a mögöttünk haladó autók távolabbinak tűntek valós helyzetüknél. A diszkógömbök működési elvét használó szerkezetnél jóval egyszerűbb az a tükör, amit most mutattak be koreai és amerikai mérnökök.

progressivemirror.jpg

A Hanbat és a Portland State University kutatói a progresszív lencsékhez hasonló konstrukciót alkottak, csak itt nem vízszintesen, hanem függőlegesen változik az üveg görbülete. A tükör belső harmadán látjuk a messzebb lévő tárgyakat, a külsőn a közelieket - amik elvileg egy hagyományos tükörnél már a holttérben vannak (a tükör külső részének meghajlítását már ma is alkalmazzák a visszapillantókon). A középső rész az átmenet a kettő között.

Bár ez a tükör torzít, a kutatók szerint nem kicsinyít vagy nagyít, tehát nem mutatja a valósnál távolabbinak vagy közelebbinek a dolgokat.

Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.

Önhűtő sörösdobozról írtunk már, de létezik a találmánynak önmelegítő verziója is. A Hot Can nevű edény duplafalú, a külső rekeszben található a fogyasztásra szánt folyadék. A belső kamrában víz és kalcium-oxid (égetett mész) van, amik ha összeeresztjük őket, erős hőfejlődés közben reagálnak egymásra.

Az összeeresztés úgy történik, hogy a doboz alján megnyomunk egy gombot, majd rázzuk fél percig, aztán már csak várnunk kell. A Hot Can ezzel a módszerrel három perc alatt 50-55 Celsius-fokkal növeli az ital hőmérsékletét. Tehát egy húszfokos, szobahőmérsékletű ital 70 fokosra melegedik.

hotcan.jpg

Épp ezért nem ajánlott hűtőben tartani az dobozt, hiszen akkor nem lesz elég forró az ital. Viszont a napon sem szabad hagyni, hiszen akkor túlforrósíthatja az eleve meleg folyadékot. Utóbbira egyébként egy címke figyelmeztet, ha jó a hőmérséklet, a címke zöld, de ha túl forró, akkor piros. A külső burkolat hőszigetelő műanyag, 45 percig melegen tartja az italt, illetve védi a kezet.

A Hot Cant eredetileg Malajziában dobták piacra még 2008-ban, de Amerikába például csak 2012-ben jutott el. Elvileg Európában is jelen vannak, de a honlapról nem derül ki, hol lehet kapni, és az online vásárlás sem működik még. Ha működne, 30 euróért lehetne kapni egy 12 kávét vagy forró csokit, 33-ért 12 paradicsom- vagy gombalevest.

Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.

Írtunk már defektmentes gumikról, sőt olyanról is, ami már nem is kerék, hanem gömb. Most egy jóval egyszerűbb újításról lesz szó, ami akár gyorsan el is terjedhet. A dolog pofonegyszerű: az abroncs elkészítésekor nem kizárólag fekete gumikeveréket használnak, hanem színeset is.

discolor_tyre1.jpg

A színes, élénknarancssárga anyagot nem a futófelület hanem egy belső réteg kapja, ami csak akkor válik láthatóvá, ha a külső fekete gumi elkopik. A Discolor Tyre egyelőre csak papíron létezik, tervezői, Gao Fenglin és Zhou Buyi iF dizájndíjat szeretnének nyerni vele. (A két dizájner egy korábbi terve, a higiénikusan szárítható bögre Red Dot díjat már nyert.) Így sajnos túl sok technikai részlet nem ismert, ahogy az sem, hogy az utcai kosz nem teszi-e értelmetlenné a találmányt vagy hogy az újítást alkalmazná-e valamelyik gumigyártó.

Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.

2010-ben mutatták be a brit Taranis drónt, a most megjelent hírek szerint a gép idén felszállhat. A robotrepülő elvileg teljesen önállóan keresi meg és azonosítja a célpontokat, az emberre csak a támadás engedélyezéséhez van szüksége.

taranis.jpg

A Taranisról egyelőre annyit tudni, hogy 11,3 méter hosszú és 9,8 méter széles, a repülőt egy Rolls-Royce Adour 951 hajtómű hajtja, amivel állítólag át tudja majd lépni a hangsebességet, bár a végsebességéről nincs hivatalos információ. A lopakodót a BAE Systems fejleszti a brit védelmi minisztérium megbízásából, a projektre eddig 125 millió fontot (44 milliárd forint) költöttek.

taranis2.jpg

Közben Európában is fejlesztenek egy hasonló gépet, a nEUROn decemberben szállt fel először. A 2005-ben indult nEUROn programban hat európai ország cégei (az olasz Alenia Aermacchi, a svéd Saab, a spanyol EADS-CASA, a görög Hellenic Aerospace Industry, a svájci RUAG és a francia Thales ) vesznek részt.

Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.

A sofőrt elvakító nap csúnya baleseteket, konkrétan tragédiákat tud okozni. Eelke Folmer és Burkay Sucu, a University of Nevada kutatói olyan rendszert fejlesztettek ki , ami pont ilyen esetben segít a sofőrnek az úton maradni.

Az autóvezető rezgő figyelmeztetése önmagában nem újdonság, a holttérben érkező autóra rezegve figyelmeztető rendszer már létezik, és mi is írtunk már a gps hangutasításait kiegészítő, kormányt rángató találmányról. A nevadai fejlesztés azonban kifejezetten a sávban maradást segíti, azt is akkor, ha a sofőr épp nem lát a szembe sütő naptól vagy akár a hóról visszaverődő fényektől.

kormanyzas.jpg

Az érzékelők tehát egyfelől a fényeket figyelik, másfelől az utat. A rendszer csak akkor kapcsol be, ha úgy ítéli meg, hogy a sofőr esetleg nem tud tájékozódni. Ha a vezető ekkor elkezd letérni az útról, a kormány rezegni kezd: ha például balra sodródik, akkor a baloldalon, hogy az ember onnan elhúzza a kormányt, visszatérve a biztonságos területre.

A vibrációt 275 hertzre állították be, a bőr állítólag erre a frekvenciára a legérzékenyebb. A rendszer jól vizsgázott a szimulátoros teszteken, bár a 12 tesztalany keze nem volt mindig a megfelelő helyen, ezért még finomítanak rajta.

Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.

süti beállítások módosítása
Mobil