A francia Thales a brit kormány megbízásából olyan rendszer fejlesztésébe kezdett, ami leváltaná a mai radarokat a repülőtereken. Az ötlet lényege, hogy a mai aktív radarokat passzívokra cserélnék.
A passzív radar nem a saját jele visszaverődését figyeli, hanem egy másik forrás jeleit. A mostani terv egy olyan rendszerről szól, ami a tévétornyok már amúgyis kiépített hálózatát használná, és az ezekről sugárzott jelet, illetve ezek visszaverődését figyelné. (Az ötlet annyira nem új, hogy amikor 1935-ben Robert Watson-Watt demonstrálta a radar működési elvét, a BBC egyik adóját használta, így mért be 12 kilométerről egy bombázót).
A dolognak több előnye is lenne. Egyrészt megbízhatóbb lenne, hiszen ma egy reptér egy radart használ, és azt könnyebb megzavarni – manapság például egyre nagyobb gondot okoznak a szélerőműtelepek. A másik előny, hogy így felszabadulna a jelenleg a légiirányítás által használt frekvenciaspektrum, azt pedig az 5G mobilhálózat kiépítéséhez lehetne felhasználni.
A kutatás két évig tart Nagy-Britanniában, ezalatt természetesen minden radar ugyanúgy üzemel, mint eddig. Ha viszont tényleg átállnak, a legnagyobb feladat az lesz, hogy meggyőzzék az utasokat, hogy azután is szálljanak fel a gépekre, miután lekapcsolták a repterek radarjait.
2010-ben mi is kipróbáltuk, milyen munka légiirányítás. Nehéz:
Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.