attraktor

A francia Thales a brit kormány megbízásából olyan rendszer fejlesztésébe kezdett, ami leváltaná a mai radarokat a repülőtereken. Az ötlet lényege, hogy a mai aktív radarokat passzívokra cserélnék.

A passzív radar nem a saját jele visszaverődését figyeli, hanem egy másik forrás jeleit. A mostani terv egy olyan rendszerről szól, ami a tévétornyok már amúgyis kiépített hálózatát használná, és az ezekről sugárzott jelet, illetve ezek visszaverődését figyelné. (Az ötlet annyira nem új, hogy amikor 1935-ben Robert Watson-Watt demonstrálta a radar működési elvét, a BBC egyik adóját használta, így mért be 12 kilométerről egy bombázót).

radar.jpg

A dolognak több előnye is lenne. Egyrészt megbízhatóbb lenne, hiszen  ma egy reptér egy radart használ, és azt könnyebb megzavarni – manapság például egyre nagyobb gondot okoznak a szélerőműtelepek. A másik előny, hogy így felszabadulna a jelenleg a légiirányítás által használt frekvenciaspektrum, azt pedig az 5G mobilhálózat kiépítéséhez lehetne felhasználni.

A kutatás két évig tart Nagy-Britanniában, ezalatt természetesen minden radar ugyanúgy üzemel, mint eddig. Ha viszont tényleg átállnak, a legnagyobb feladat az lesz, hogy meggyőzzék az utasokat, hogy azután is szálljanak fel a gépekre, miután lekapcsolták a repterek radarjait.

2010-ben mi is kipróbáltuk, milyen munka  légiirányítás. Nehéz:

Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek