attraktor

 Országúti vonatokat eddig leginkább Ausztráliában vagy Amerikában láthattunk, ezek azok a túlméretezett kamionok, amiket ha valaki először lát egy képen, rögtön azt gondolja, ez valami Photoshoppal készült tréfa. De ezek tényleg léteznek, a nyerges vontató után kötött három-négy pótkocsi ott praktikus, ahol kevés a vasút, vannak viszont nagy távolságok és néptelen utak. Európára ezek az állítások nem igazak, és nem is az ausztrál mintát készülnek itt lemásolni.

Az uniós SARTRE projektet virtuális országúti vonatok fejlesztésére hozták létre. A dolog úgy nézne ki, hogy elől megy egy profi sofőr által vezetett jármű, és közvetlen mögötte haladnak a hétköznapi autósok. A konvojért az első sofőr felel, a többi kocsi automatikusan követi az előtte haladót. Ezekben a sofőrök nyugodtan telefonálhatnak, olvashatnak, mozizhatnak.

Már lezajlott az első teszt: egy kamion mögött három autó haladt hat méterenként, 90 km/h-s sebességgel.  A dolog előnye, hogy az üzemanyag 20 százalékát is megspórolhatjuk, ha közvetlenül előttünk egy kamion tolja a levegőt. Hátránya, hogy nem tahóskodhatunk reflektort villogatva a belső sávban.

Persze még rengeteg jogi és egyéb akadályt le kell küzdeni, mire az első konvoj megjelenhet az európai utakon. De a SARTRE-ben résztvevő cégek és fejlesztők azon dolgoznak, hogy megmutassák, elvileg életképes a dolog. Reméljük, a további tesztek is jól sikerülnek, és a fejlesztésben fontos szerepet játszó Volvo nem jár úgy, ahogy az automata fékrendszer bemutatóján.

Akit érdekelnek az érdekes gépekről, kütyükről szóló hírek, vagy az azokról készített videók, csatlakozzon az Attraktor facebookos oldalához.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása