Amikor felgyújtottuk Ferihegyet

2014.10.29. 10:10 | Magyarósi Csaba

Az Attraktor nem tűnt el, csak átalakult: november 14-től Magyarországról elsőként a Discovery Channel műsorán folytatódik a sorozat, egyszerre több országban is. Még nagyobb gépek, még nagyobb kalandok, még több robbantás, szinkron, VILÁGHATALOM!

Szóval kellett egy pilotepizód a tévés debütáláshoz, ami olyan jól sikerült, hogy végül átlépett pilotstátuszból végleges műsorrá, igaz, némi utólagos hozzáforgatással.

Persze amikor elkezdtük összerakni a műsort Pálinkás Norbival, aki korábban az On the Spotnál is közreműködött, fogalmunk sem volt, mire kell egy 24 perces adásnál figyelni. Addig csak egy, szélsőséges esetben két operatőrrel dolgoztunk, de olyan is volt bőven, hogy Dáviddal magunkat vettük fel. Itt meg lett gyártásvezető, főoperatőr, segédoperatőr, rögtön több is, hangmérnök, rendező, technikus, büdzsé, szóval: stáb.

Azt tudtuk, hogy a téma jó lesz. Egy ideje már tárgyalgattuk Feriheggyel egy lehetséges forgatásról, volt ugyanis nekik egy spéci, szuper jól felszerelt tűzoltóautójuk, amit már jó régóta akartunk vezetni meg abuzálni. Adta magát a téma, amikor valami ütőset kerestünk a Discovery-re, már csak fel kellett valahogy turbózni a 6 percesre szánt adásidőt. Itt jött jól Pálinkás tapasztalata, aki felvetette, hogy legyenek versenyek az adásban, mérjük össze az új tűzoltó képességét egy régebbivel, ennek megfelelően készítettünk gyorsulási bajnokságot, távolba-, és célba lövést. Végül pedig eloltottuk a hatalmas lángokat, amiket egy repülő köré gyújtottak a reptér tűzoltói.

IMG_6040.JPG

Az adás profi lett, de a nagy stáb miatt eltűnt belőle az Attraktor lényege. A Discovery ennek ellenére is megkötötte velünk a szerződést, hiszen nekik nem volt előképük, amihez viszonyítani tudtak volna, de egy évvel később, amikor végleges adást kalapáltunk az epizódból, pont a kieső hangulatra koncentráltunk: akkor már nem volt zavaró a nagy stáb, ráadásul jól össze is szoktunk, szóval felvettünk néhány önfeledt ökörködést, majd beillesztettük ezeket a műsorba.

November 14-től a Discovery Channel műsorán nézhetitek meg itthon és még két másik országban, hogy miként oltottuk el a repülőtér lángokba boruló részét.

Ja, és csatlakozzatok a facebookos oldalunkhoz, onnan minden mocskos kis titkot megtudhattok az ország első Discovery-s műsoráról.

A hajó, ami négy Eiffel-tornyot is megemel

2014.10.23. 10:24 | Magyarósi Csaba

Az Attraktor nem tűnt el, csak átalakult: november 14-től Magyarországról elsőként a Discovery Channel műsorán folytatódik a sorozat, egyszerre több országban is. Még nagyobb gépek, még nagyobb kalandok, még több robbantás, szinkron, VILÁGHATALOM!

Janusz Czajkowski az asztal fölé hajol gdanski irodájában és úgy magyarázza el a bonyolult manővert. A lényeg, hogy a Remlift nevű emelőhajó kipattintja a vízből a Taglift nevű úszó darut, ami egyszerűnek hangzik, de közben olyan erők feszülnek egymásnak, hogy ha nem vigyáznak, beindul a láncreakció és megsemmisül az univerzum, illetve szerencsés esetben csak a mi galaxisunk.

Oké, ez túlzás, de az erőket jól jellemzi, hogy a Remlift majdnem négy Eiffel-tornyot tudna egyszerre kiemelni a vízből, mi voltunk a legjobban meglepve, amikor a helyszínen szembesültünk vele, hogy ezt egy nagyobb nappaliban elférő szivattyúrendszerrel hozza össze. Csodálatos dolog a hidrodinamika.

IMG_0935.jpg

DSC05549.JPG

DSC05527.JPG

Azt is a helyszínen tudtuk meg, hogy a Remlift és a Taglift is részt vett a Kurszk mentésében, pontosabban maga a Remlift húzta a felszínre a tengeralattjáró maradványait.

Ahogy az is ott derült ki, hogy a Taglift kiemelése a tervezetthez képest néhány napot késik, így sokkal több időnk lesz forgatni, mint eredetileg terveztük. Végre úgy nézett ki egy adás összerakása, ahogy mindig is kellett volna: rohamtempó helyett el tudtunk mélyülni egy-egy apró részletben, fél napokat tudtunk szánni 2-3 perces mellékes blokkoknak a műsorban, ami a végeredmény minden percén látszani fog, ez a legjátékosabb adás a tízből.

IMG_0954.jpg

DSC05586.JPG

DSC05613.JPG

És ha ez nem lenne elég, a forgatási szünetekből egy kisebb gasztronómiai túrát nyomtunk le Gdanskban, ahol több az egy étteremre jutó jó helyek száma, mint bárhol a világon. Üljetek be találomra egy helyre, és jót fogtok enni, ilyeneket-e:

IMG_0937.jpg

DSC05692.JPG

DSC05522.JPG

DSC05557.JPG

DSC05554.JPG

Miután minden mellékeset felvettünk és elutaztunk két napra Svédországba, hogy a Gripen-gyárban forgassunk, majd visszatértünk a pótforgatásra Gdanskba, akkor már Kovács Robi operatőr nélkül, mert neki más dolga akadt, de a szokásos esti kulináris kalandunkon persze eszünkbe jutott és küldtünk neki egy barátságos, szeretetteljes fotót:

IMG_1044.jpg

November 14-től a Discovery Channel műsorán nézhetitek meg itthon és még két másik országban, hogy mi történt végül a történelmi emelésnél.

Ja, és csatlakozzatok a facebookos oldalunkhoz, onnan minden mocskos kis titkot megtudhattok az ország első Discovery-s műsoráról.

 

Porsche 911-es az Airbus A319-es ellen

2014.10.17. 10:29 | Magyarósi Csaba

Az Attraktor nem tűnt el, csak átalakult: november 14-től Magyarországról elsőként a Discovery Channel műsorán folytatódik a sorozat, egyszerre több országban is. Még nagyobb gépek, még nagyobb kalandok, még több robbantás, szinkron, VILÁGHATALOM!

IMG_0742.JPG

Az egész május 19-én, egy svájci kisvárosban, Martigny-ben kezdődött: ott ült a stáb sört kortyolgatva és összetörve egy református templom lépcsőjén, mert kiderült, hogy az egyik svájci forgatás a rossz szervezés miatt meghiusul, és az Antonov gyárból is hívtak, hogy technikai okokból mégsem fogunk tudni repülni az AN-225-össel.

Május végén jártunk, még kábé egy hónapunk volt a forgatásokra és egy tartaléktémánk ugyan volt, de kettő már nem, mert fel sem merült bennünk, hogy a második svájci epizód kieshet. És egy adás leszervezése kábé két hónapot szokott igénybe venni, szóval sehogy se jött ki a matek, főleg, hogy még ötletünk se volt, mivel pótolhatnánk a második kieső adást.

Elkezdtünk mászkálni a városban, hátha menet közben megjön az ihlet, de sokáig csak hülyébbnél hülyébb témák jutottak az eszünkbe. Abban biztosak voltunk, hogy egy újabb nagy gépet találni esélytelen, a tapasztalat szerint már nem volt annyi idő, hogy megegyezünk a tulajdonossal, kitaláljunk egy jó forgatókönyvet és minden szükséges engedélyt beszerezzük. Egy ilyen forgatás ugyanis többnyire végtelen alkudozással jár, ahol először meg kell győzni a gép üzemeltetőjét, hogy jó az neki, ha forgatunk róla, utána meg, hogy a termelést módosítsa a mi kedvünkért, hiszen az Attraktor nem egyszerű dokumentumfilm, nemcsak statikus szemlélőként rögzítjük az eseményeket, hanem részt veszünk az akcióban.

És ezen a ponton szokott megkezdődni a vég nélküli alkudozás arról, hogy mit csinálhatunk és mit nem, hogy mikor van mire lehetőség, hogy ez hány tízezer eurós kiesést jelenthet egy gyárnak, bányásztelepnek, és így tovább.

Szóval tudtuk, hogy nem valami spéci gépet, inkább néhány könnyen elérhető eszközzel megvalósítható jó ötletet keresünk, kábé olyasmit, mint ami annak idején az üzemanyagtesztünk volt, amiben arra kerestük a választ, hogy az osztrák tényleg jobb-e, mint a magyar:

 

Épp itt ücsörögtünk:

IMG_0746.JPG

amikor Dávidnak hirtelen eszébe jutott, hogy valami járműverseny kéne, vonat az autó ellen, vagy ilyesmi. Én hozzátettem, hogy akkor már legyen repülő is, méghozzá Németországban, mert a Német Turisztikai Hivatallal amúgy is jóban vagyunk, ahogy a Lufthansa és a Deutsche Bahn is régi partnerünk, hiszen többször forgattunk már velük, és mindig jók voltak a tapasztalatok: ezzel az ötlettel megnyílt az esély arra, hogy határidőre elkészül az adás.

Berohantam a közeli plázába, rácsatlakoztam a wifire és elkezdtem leveleket írni a témában, és néhány perc múlva már jött is a válasz Dernovics Lászlótól, a Német Turisztikai Hivatal regionális vezetőjétől, aki megígérte, hogy ráfekszik a témára, szerinte nem lesz semmi akadálya a videónak. És innentől kezdve tényleg minden ment magától, megkaptuk az engedélyt a vonatra és a repülőre, és szereztünk egy Porsche 911-est is a versenyhez, ahogy illik.

Már csak azt a távolságot kellett megtalálnunk, ahol a járművek valódi versenyt futhatnak egymással, ahol tényleg nem egyértelmű, hogy melyikkel érsz előbb célba a belvárosból indulva és a belvárosba érkezve, de a Frankfurt-München-táv ebből a szempontból tökéletesnek bizonyult.

Egy hónappal később felvettük az adást és november 14-től választ kaphattok arra a kérdésre a Discovery műsorán, hogy melyik a gyorsabb: a repülő, a vonat vagy az automobil?

nemet3.jpg

Ja, és csatlakozzatok a facebookos oldalunkhoz, onnan minden mocskos kis titkot megtudhattok az ország első Discovery-s műsoráról.

Amikor a holland hadsereg megszállta Magyarországot

2014.10.08. 11:45 | Magyarósi Csaba

Az Attraktor nem tűnt el, csak átalakult: november 14-től Magyarországról elsőként a Discovery Channel műsorán folytatódik a sorozat, egyszerre több országban is. Még nagyobb gépek, még nagyobb kalandok, még több robbantás, szinkron, VILÁGHATALOM!

Épp témát kerestünk a diszkós adásokhoz, mert kiesett egy másik, amivel pedig biztosan számoltunk. Egyébként kábé így ment ez: amíg az Indexre gyártottuk a videókat, kitaláltunk egy témát, aztán egy héttel később megvalósítottuk.

A diszkós felvételek folyamatábrája viszont kábé így nézett ki

Ötlet megszületik -> Az érintettekkel felvesszük a kapcsolatot -> Hónapokig dolgozunk közösen a megvalósításon -> A forgatás elmarad

Legalább harminc témát dolgoztunk ki, mire összejött a tíz adás, de nem valamilyen balszerencse miatt buktunk el folyton, inkább azért, mert túl nagyok voltak a témák, sokszor olyan fába vágtuk a fejszénket, hogy az még a nagy, nemzetközi stábok képességeit is meghaladta volna, és sosem alkudtunk meg: hiába volt már rengeteg meló az előkészítésben, nem mentünk el forgatani, ha végül kiderült, hogy nem lehetne attraktorosan elkészíteni az adást.

Például amikor az út előtt két héttel közölték, hogy nem nyomogathatunk gombokat, nem is utazhatunk a bemutatásra kinézett járművel, csak álló helyzetben okoskodhatunk rajta, a mozgó eszköz bemutatására meg használjuk a gyártó cég felvételeit.

Ilyesmibe nem mentünk bele, még akkor sem, ha a kinézett spéci katonai járművön még simán csak ácsorogni is nagyobb dobás lett volna, mint ami eddig bármelyik tévéstábnak összejött a világon. Mi menni akartunk az eszközökkel, nem statikus képeket készíteni.

Hasonló okokból esett ki épp az egyik téma, amikor megtudtuk, hogy a holland hadsereg Magyarországra jön gyakorlatozni. Tudni kell róluk, hogy ők még soha, senkinek nem engedték meg, hogy bizonyos eszközeik belsejéről forgassanak, így kezdtük meg a nem túl ígéretesnek tűnő tárgyalást. Minket is meglepett, hogy egész jól haladtunk előre, egyre több akciót engedélyeztek, viszonylag gyorsan a járművel belsejében találtuk magunkat, probléma csak az epizód csúcsjelenetének szánt hadgyakorlattal volt: a szervezők azt szerették volna, ha mi a távolból, néhány száz méterről vesszük fel az akciót, mi viszont benne akartunk lenni a sűrűjében.

IMG_4484.jpeg

IMG_4492.jpeg

IMG_4536.jpeg

IMG_0337.jpg

IMG_5147.jpeg

Hatvannak száguldozó páncélosok közt ez elég veszélyes mutatvány, amibe a hollandok semmiképp sem akartak belemenni, mi meg kénytelenek voltunk közölni velük, hogy hiába forgattunk már két napot az eszközökről, ha az akciójelenetet nem tudjuk úgy felvenni, ahogy szeretnénk, az egész anyag megy a kukába.

Ott álltunk a helyszín térképe fölött az eligazítóban, az egyik oldalon mi ketten Dáviddal, a másik oldalon a holland hadsereg parancsnokai és úgy tologattuk az egységeket a táblán, ahogy a filmekben szokás.

- Oké, innen jön a támadás, akkor szeretnénk ide állni

- Nem lehet, mert átmennek önökön a páncélosok

- És ha innen követnénk az eseményeket?

- Akkor is

Körülbelül egy órát alkudoztunk, de végül sikerült megtalálni a tökéletes megoldást és a sűrűjéből nézhettük végig és rögzíthettük az akciót, ahogy körülöttünk cikáznak a CV90-esek és Fennekek, miközben fölöttünk Apache-ok köröznek Európa legnagyobb katonai gyakorlópályáján. Kicsit olyan volt, mintha a hollandok rövid időre megszállták volna az országot.

November 14-től kiderül, hogy miként teljesítettek a holland hadsereg egységei a magyar gyakorlópályán. Ja, és csatlakozzatok a facebookos oldalunkhoz, onnan minden mocskos kis titkot megtudhattok az ország első Discovery-s műsoráról.

Fotók: Kovács Róbert

A világ legböszmébb terepjárója és a MEDVE (aki ott sem volt)

2014.10.02. 09:55 | Magyarósi Csaba

Az Attraktor nem tűnt el, csak átalakult: november 14-től Magyarországról elsőként a Discovery Channel műsorán folytatódik a sorozat, egyszerre több országban is. Még nagyobb gépek, még nagyobb kalandok, még több robbantás, szinkron, VILÁGHATALOM!

Szóval nagyban forgattuk a részeket a Discovery-nek, amikor váratlanul eljutottunk Romániába, annak is a legelhagyatottabb régiójába, hogy ott teszteljük a minden szempontból valószerűtlen Rescue-t. Ezt a gépet az ország legnagyobb biztonsági cégének civilben egyébként nagyon szimpatikus tulajdonosa építtette azért, mert nem volt olyan terepjáró a piacon, ami megfelelt volna az elvárásainak.

Mondjuk el még egyszer: Romániában járunk, annak is az elhagyatott részén, ott nem mész el holmi SUV-val, de még egy Hummerrel sem.

Szóval megérkezett a forgatócsoport, több-kevesebb sikerrel, a stáb egyik fele például menet közben eltűnt az átláthatatlan éjszakában, rossz helyen kanyarodtak le és mentek egy ideig a semmibe, mondanom sem kell, hogy térerő sem volt, ezért egy ideig úgy tűnt, hogy Kovács Robi operatőrt kénytelenek leszünk elkárolni, aztán végül szerencsére előkerültek.

Másnap reggel megkezdtük a forgatást, persze mindenhonnan medvetámadást vártunk, de már a címben is leírtam, hogy nem jött medve, elkezdtük viszont próbálgatni a jármű képességeit. A tulajdonosa állította, hogy elmegy olyan helyen is, ahol a Hummer meg sem tud mozdulni, amit nyilván némi túlzásnak éreztünk, de belementünk a játékba.

Aztán eltelt öt perc és elakadt a Hummer. De úgy, hogy centiket se tudott mozdulni. Kikezdte a sár, esett egy kicsit az eső, és az agyagos föld olyan mocsárszerűvé vált, hogy a Hummer onnentól kezdve elakadások sorozatát produkálta. A dolog úgy nézett ki, hogy nem mozdult, akkor megjelent a román szörny, kihúzta, de kábé akkora erőfeszítéssel ahogy te a a fogselymet a szádból, elvontatta valami biztonságos helyre, ahonnan már tovább tudott menni a Hummer, de csak kábé tíz métert, mert ott megint elakadt. 

IMG_0278.jpg

IMG_0288.JPG

IMG_0300.jpg

Szóval elég könnyű volt felvenni a versenynek azt a részét, amelyikben a forgatókönyv szerint beleragad a mocsárba a Hummer és kihúzza a Rescue, viszont komoly gondok voltunk azzal a blokkal kapcsolatban, amelyikben a Hummernek a Rescue-val együtt mozognia kellett volna.

November 14-én kiderül, hogy milyen versenyt hozott végül az elálló eső miatt kiszáradó talaj. 

Attraktor

Magyarósi Csaba és Mesterházi Dávid 2008. óta készíti az Attraktor videókat az Indexben. Ide feltöltjük az összes filmet, és még többet: kimaradt jelenetekkel és olyan sztorikkal szórakoztatunk el titeket, hogy megőrültök. Minden, ami az Indexen és a Facebookon túl van.

Hirdetés

Facebook

Friss topikok

  • tsupaca: Egyre több emberen látok energia növelő karkötőt. Nem akartok videót csinálni rólunk, fizikai te... (2011.09.25. 12:23) A magyar diesel szörnyű titka
  • norbi2k: miért ilyen fafejűek?! :( (2011.08.01. 16:52) Magyarok a Marson
  • Tedat: A 40 perc túlzás, de lehetett volna 5-10 perces videót, tartalmassabban. Ez így csak kutyafutta :-( (2011.08.01. 10:21) A brutális sínszedő
  • Magyarósi Csaba: @Nagykócsag: az egy igazi rendőrmotor és egy igazi rendőr, úgy emlékszem (2011.07.03. 14:04) GTA Attraktor-módra
  • simplyboci: oké oké istvánkovács szép meg jó, de azért lássuk be, ahogy az Attraktorban hozzátok a dolgokat, s... (2011.06.24. 13:08) Díjat nyert az Attraktor